Jumbowijnmannen: de online ontwikkeling dendert door!

De Jumbowijnmannen waren even in de pers gisteren. Jumbo Supermarkten had namelijk een persbericht verzonden in het kader van de eerste officiële Jumbo Facebook pagina. Daar werd volop gebruik van gemaakt door diverse online retail sites.

Jumbowijnmannen

Jumbo start online offensief” , zo luidt bijvoorbeeld de kop op de site van Distrifood.

Naast het openen van het Facebook account voor Jumbo Supermarkten, is de start van een wijnblog ook het vermelden waard. En dit is ook meteen opgepikt door een internationale retail-twitteraar: “Dutch Jumbo Supermarkten’s recently launched ‘wine blog’: http://www.jumbowijnmannen.nl/

in het persbericht meldt Jumbo:

“Verder is Jumbo een interactieve ‘wijnblog’ gestart onder de naam jumbowijnmannen.nl. Met deze blog onderhouden de wijnspecialisten van Jumbo contact met klanten over de wijnproducten. Ook is het blog een podium voor producenten om online, vaak met behulp van filmmateriaal, iets te vertellen over hun wijnen en wijngaarden. Klanten kunnen daarop reageren, vragen stellen of elkaar tips geven.”

Deze zin bevat veel meer informatie dan je in eerste instantie zou denken. Wie namelijk tussen de regels doorleest ziet dat we het hier hebben over conversaties die een belangrijke rol gaan spelen. En gaat niet alleen om een conversatie  tussen de consument en Jumbo maar ook tussen de consument en de producent. En tussen consumenten onderling. De Jumbowijnmannen onderhouden niet alleen contact met de consument, de consument kan ook contact met ons onderhouden. De klant hoeft niet alleen te reageren op een bericht dat wij zelf publiceren, maar kunnen dus ook zelf voorstellen doen voor berichten. Dergelijke initiatieven stellen we alleen maar op prijs.

Opmerkingen van consumenten die aangeven behoefte de hebben aan bepaalde informatie over wijn van jumbo, of wijn in het algemeen, komen direct aan bij de juiste personen. En dat er behoefte bestaat aan informatie lijkt me bij wijn wel evident. Weinig producten zijn zo ondoorzichtig als wijn (figuurlijk dan, zeker als je een jonge rode wijn hebt die zwart ziet van het jonge fruit!)

Niet alleen wijn is op onze blog de verbindende factor, maar ook de passie om informatie over wijn met elkaar te delen. Dat maakt onze blog zinvol. Want er is nog zoveel te verbeteren in de communicatie rondom wijn. Zo is het onze grootste uitdaging om bekend te maken dat wijnen in de supermarkt veel meer de moeite waard zijn dan wordt gedacht. Daar brengen we al heel lang verandering in, maar het gaat met kleine stapjes, te kleine stapjes, als je het mij vraagt. Een blog zal zeker helpen, maar is als stand alone activiteit niet voldoende.

Jumbowijnmannen als blog moet zich nog bewijzen. Maar als ik zie en hoor hoeveel behoefte er is aan vernieuwing in ons schap, heb ik er wel vertrouwen in dat dat gaat lukken. We zijn in ieder geval vernieuwend bezig. Maar nu begint het pas.

Jumbowijn pioniert al bijna twee jaar op Twitter onder de naam JUMBOWIJN,  Destijds introduceerde we het nieuwe logo: het Jumboglaasje.  “We zetten ‘U’ op een voetstuk”,

Inmiddels (28 maart 2012) hebben we bijna 1000 volgers…!

Maar ja, twee jaar geleden, dat is een eeuwigheid op internet. Dat was de tijd dat Jumbo nog maar 150 supermarkten had of zoiets. Twee jaar geleden, was ook de tijd dat Facebook nog maar 400 miljoen gebruikers had, en Twitter überhaupt nog niet in de picture was bij het grote publiek. Niet alleen de online omgeving verandert continu, ook de de supermarktbranche verandert met een sneltreinvaart. Wie weet wat ons allemaal nog te wachten staat de komende twee jaar? Wacht niet af, dender met ons mee en wordt onze 1000e volger en help ons verder op weg naar de 2000 volgers op twitter/jumbowijn!

- Emilio

Deel met anderen:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Add to favorites
  • email
  • Hyves
  • LinkedIn
  • RSS

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>